Samen bakken
Samen koekjes bakken, een over-de-top verjaardagstaart versieren of een lekkere gezonde traktatie voor de groep maken. Leuk en gezellig om samen te doen! Maar wist je dat bakken niet alleen leuk is om te doen? Het is ook nog eens erg leerzaam! Lees in deze blog welke vaardigheden jullie ontwikkelen door samen in de keuken aan de slag te gaan.
Ontwikkelingsgebieden stimuleren tijdens het bakken
Er zijn verschillende gebieden waarop kinderen zich ontwikkelen. Van kleins af aan wordt je gestimuleerd om je op die verschillende gebieden te ontwikkelen zodat je steeds vaardiger wordt. Denk hierbij aan de taalontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en de motorische ontwikkeling. Maar hoe komen deze ontwikkelingsgebieden tijdens een bak activiteit aan bod?
Welk keukengerei gebruik jij?
Wist je dat je tijdens het bakken onbewust bezig bent met het stimuleren van de taalontwikkeling? Benoem bijvoorbeeld verschillende soorten keukengerei. Denk aan een weegschaal, mengkom, mixer, garde, cakeblik, enzovoort. Met het keukengerei gaan jullie aan de slag in de keuken. Bespreek samen het recept en voer de verschillende opdrachtjes uit. Tussen het bakken door kletsen jullie over allerlei onderwerpen. ‘Hoe was je dag?’, ‘Wat heb je vandaag gedaan?’, ‘Wat vind je ervan?’ Enzovoorts. Ondertussen praten jullie ook nog even over het recept en wie wat gaat doen. Kan het kind al zelf lezen? Dan is het een leuke oefening om het recept door het kind voor te laten lezen (begrijpend lezen) en het samen uit te voeren.
Wegen en meten
Met de weegschaal of een maatbeker wegen jullie verschillende ingrediënten af. Hoeveel millimeter melk heb je nodig? Hoeveel gram boter gaat er in de beslagkom? En hoeveel eieren worden er gebruikt in het recept? Allerlei vragen die de cognitieve ontwikkeling stimuleren. Vergeten jullie niet de eieren na te tellen? Zo zijn jullie ook nog even met wat getallen aan het goochelen.
Kneden, kloppen, snijden
Je maakt kneedbewegingen met het deeg, klopt het beslag en snijd misschien iets in stukjes. Bij al dit soort fijne bewegingen maak je gebruik van je fijne motoriek. Door deze vaardigheden te herhalen leert het kind op den duur zelfstandig te bakken en te koken. En zeg nou zelf, dit zijn toch handige vaardigheden die goed van pas komen in het leven?
Welk keukengerei gebruik jij?
Wist je dat je tijdens het bakken onbewust bezig bent met het stimuleren van de taalontwikkeling? Benoem bijvoorbeeld verschillende soorten keukengerei. Denk aan een weegschaal, mengkom, mixer, garde, cakeblik, enzovoort. Met het keukengerei gaan jullie aan de slag in de keuken. Bespreek samen het recept en voer de verschillende opdrachtjes uit. Tussen het bakken door kletsen jullie over allerlei onderwerpen. ‘Hoe was je dag?’, ‘Wat heb je vandaag gedaan?’, ‘Wat vind je ervan?’ Enzovoorts. Ondertussen praten jullie ook nog even over het recept en wie wat gaat doen. Kan het kind al zelf lezen? Dan is het een leuke oefening om het recept door het kind voor te laten lezen (begrijpend lezen) en het samen uit te voeren.
Wegen en meten
Met de weegschaal of een maatbeker wegen jullie verschillende ingrediënten af. Hoeveel millimeter melk heb je nodig? Hoeveel gram boter gaat er in de beslagkom? En hoeveel eieren worden er gebruikt in het recept? Allerlei vragen die de cognitieve ontwikkeling stimuleren. Vergeten jullie niet de eieren na te tellen? Zo zijn jullie ook nog even met wat getallen aan het goochelen.
Kneden, kloppen, snijden
Je maakt kneedbewegingen met het deeg, klopt het beslag en snijd misschien iets in stukjes. Bij al dit soort fijne bewegingen maak je gebruik van je fijne motoriek. Door deze vaardigheden te herhalen leert het kind op den duur zelfstandig te bakken en te koken. En zeg nou zelf, dit zijn toch handige vaardigheden die goed van pas komen in het leven?
Wie doet wat?
Meestal bak of kook je samen. Je overlegt samen wie wat gaat doen en wacht op elkaars beurt. Wie maakt het beslag? En wie kneedt het deeg? Zo probeer je rekening met elkaar te houden in de keuken. Het samen overleggen en uiteindelijk uitvoeren stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het kind leert zodoende samen te werken met anderen.
Creatieve baksels
Vooraf bedenken jullie wat jullie gaan bakken of koken. Het leuke hiervan is dat je van een paar ingrediënten iets heel nieuws maakt. Kinderen genieten hiervan en proberen goed hun best te doen. Wat voor taart gaan jullie bakken? Hoe versieren jullie de cupcakes? Met een beetje fantasie kan het van alles worden. Knoeien en kliederen is toegestaan!
Meestal bak of kook je samen. Je overlegt samen wie wat gaat doen en wacht op elkaars beurt. Wie maakt het beslag? En wie kneedt het deeg? Zo probeer je rekening met elkaar te houden in de keuken. Het samen overleggen en uiteindelijk uitvoeren stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het kind leert zodoende samen te werken met anderen.
Creatieve baksels
Vooraf bedenken jullie wat jullie gaan bakken of koken. Het leuke hiervan is dat je van een paar ingrediënten iets heel nieuws maakt. Kinderen genieten hiervan en proberen goed hun best te doen. Wat voor taart gaan jullie bakken? Hoe versieren jullie de cupcakes? Met een beetje fantasie kan het van alles worden. Knoeien en kliederen is toegestaan!
Succeservaringen en teleurstellingen
Onbewust geef je het kind meer zelfvertrouwen tijdens het bakken in de keuken. Het kind wordt steeds handiger in de verschillende handelingen en je kunt vaak een compliment uitdelen over het gebakken product. Denk maar aan de uitspraken ‘Wat smaakt het lekker!’, ‘Wat ruikt het hier toch heerlijk!’, ‘Mmmm, lekker gebakken hoor!’. Deze positieve reacties vergroten het zelfvertrouwen.
Tegelijkertijd leert het kind ook met teleurstellingen omgaan. De cake is ingezakt, de taart smaakt niet helemaal goed of er is iets aangebrand. Wat een teleurstelling! Het gaat dan niet volgens het verwachtingspatroon. Zoek samen naar een oplossing en ga weer door met datgene waar jullie mee bezig waren. Volgende keer beter!
Handige tip
Lust jouw kind niet al het eten of probeert jouw kind liever geen onbekend eten uit? Kinderen die hebben meegeholpen met bakken of koken, zullen het sneller willen proeven.
Onbewust geef je het kind meer zelfvertrouwen tijdens het bakken in de keuken. Het kind wordt steeds handiger in de verschillende handelingen en je kunt vaak een compliment uitdelen over het gebakken product. Denk maar aan de uitspraken ‘Wat smaakt het lekker!’, ‘Wat ruikt het hier toch heerlijk!’, ‘Mmmm, lekker gebakken hoor!’. Deze positieve reacties vergroten het zelfvertrouwen.
Tegelijkertijd leert het kind ook met teleurstellingen omgaan. De cake is ingezakt, de taart smaakt niet helemaal goed of er is iets aangebrand. Wat een teleurstelling! Het gaat dan niet volgens het verwachtingspatroon. Zoek samen naar een oplossing en ga weer door met datgene waar jullie mee bezig waren. Volgende keer beter!
Handige tip
Lust jouw kind niet al het eten of probeert jouw kind liever geen onbekend eten uit? Kinderen die hebben meegeholpen met bakken of koken, zullen het sneller willen proeven.
Leuke kinderkookboeken
Er zijn allerlei leuke verschillende kinderkookboeken op de markt gebracht.
Wil je wat inspiratie op doen? Bekijk dan de volgende kinderkookboeken:
Wil je wat inspiratie op doen? Bekijk dan de volgende kinderkookboeken:
- Koken met Shane – Shane Kluivert
- Bakken met Jill – Jill Schirnhofer– Heel Holland Bakt Kinderbakboek – Kosmos Uitgevers
- Het grote kookboek voor kinderen – Abigail WheatleyMijn eerste kookboek – Veltman uitgevers
- Vandaag kook ik! – Floor van Dinteren , Francis van Arkel
Bronnen
- https://www.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/alles-over-gezond-eten-voor-kinderen-van-4-13-jaar/wat-geef-ik-mijn-kind-als-avondeten-4-13-jaar-/samen-koken-met-kinderen.aspx
- https://www.oudersvannu.nl/commercieel/waarom-bakken-met-je-kind-altijd-een-goed-idee/
- https://hetbestekinderboek.nl/kookboeken/