Voorlezen: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen

Voorlezen: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen

Een herinnering voor het leven… samen voorlezen. Herinner je het je nog hoe het is om voorgelezen te worden? Aandachtig luister je naar het verhaal en bekijk je de prachtige tekeningen in het boek. De bladzijde heeft een mooie glans en je slaat hem zachtjes om. Je weet precies wat je lievelingsboek is en waar hij in het rijtje met de andere boeken staat. Elke keer weer luister je aandachtig naar hoe het verhaal afloopt. En morgen? Dan lezen we samen hetzelfde boek gewoon nog een keer.

Waarom is voorlezen belangrijk?
Je kunt niet vroeg genoeg met voorlezen beginnen! Het is niet alleen gezellig, maar ook belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Het is onderzocht dat baby’s, peuters en kleuters die vaak worden voorgelezen, een voorsprong ontwikkelen in hun taalontwikkeling. Kinderen die al vaak in aanraking zijn geweest met letters en woorden, hebben daar later baat bij als ze leren lezen. Dus hoe jonger je begint met voorlezen, hoe meer voordeel het kind hieruit haalt.

Een kind van nog geen één jaar oud kan nog niet echt een verhaal volgen, maar met een jonge baby (3/4 maanden) kun je al wel plaatjes bekijken en benoemen wat er te zien is. Dit stimuleert de taalontwikkeling doordat de baby de woorden en zinnen hoort die je uitspreekt.

Tijdens het voorlezen leert het kind een boek vast te houden, letters te herkennen en de relatie tussen gesproken en geschreven woorden te leggen. Vooral het rijke taalgebruik in boeken zorgt ervoor dat kinderen met nieuwe woorden in aanraking komen. De kans dat een kind een nieuw woord leert tijdens het voorlezen is drie keer zo groot als tijdens een gesprek tussen een volwassene en het kind (leesmonitor.nu). In prentenboeken komen namelijk 1,7 keer zoveel verschillende woorden voor als in de gesprekken die ouders met hun kinderen voeren.

 

Voorlezen bevordert de relatie tussen jou en het kind
Het voorlezen begint eigenlijk al voordat je het boek hebt opengeslagen. Je leest de titel van het boek en bekijkt de voorkant. Bedenk samen waar het boek over zou kunnen gaan. En hoe zou het verhaal aflopen? Zo voorspel je samen het verhaal waardoor het kind het verhaal beter begrijpt.

Voorlezen doe je dus samen en dat bevordert de relatie tussen jou en het kind. Samen verdiepen jullie je in het verhaal en maken jullie plezier. Zo groeit de emotionele band tussen jullie. Herhaal het voorlezen op een fijn en vertrouwd moment met zo weinig mogelijk kans op afleiding. Kinderen vinden het fijn om rituelen te herhalen. Dit zorgt voor duidelijkheid en rust, want: zo doen wij dat altijd. Het kind voelt zich prettig als hij kan rekenen op het dagelijks voorleesmoment.

 

Waarom herhalen we het verhaal? 

Kinderen vergroten hun woordenschat door de herhaling van woorden. Het kind leert door de herhaling de verschillende woorden, maar leert ook de betekenis ervan. Zowel een brede als een diepe woordenschat is belangrijk voor latere taalvaardigheden. Dit betekent dat je woorden niet alleen herkent, maar ook kunt uitleggen wat ze betekenen.

Tijdens het voorlezen zie je de tekst op de bladzijde, maar ook de verschillende illustraties.

Deze prenten of illustraties zorgen voor extra ondersteuning voor het voorgelezen verhaal. Jonge kinderen kunnen daardoor moeilijke, onbekende woorden beter onthouden en het verhaal beter begrijpen. Je ziet dat de tekst en de illustraties dichtbij elkaar staan in het boek. Dit maakt het voor het jonge kind gemakkelijker om het verhaal te begrijpen.

Voorleestips

  • Lees langzaam en articuleer goed, zodat het kind de woorden goed in zich kan opnemen.
  • Vermijd moeilijke woorden uit het boek niet. Vaak wordt het woord in de context van het verhaal wel duidelijk. Zo niet, dan kun je het woord uitleggen. Gebruik bijvoorbeeld een vervangend woord dat makkelijker is of leg het uit met een plaatje.
  • Ga samen op een rustig plekje zitten waar weinig afleiding is.
  • Misschien kun je wel voorwerpen vinden die bij het boek passen. Pak ze erbij!
  • Geef het kind de mogelijkheid om tijdens het voorlezen te praten over wat er zich allemaal in het verhaal afspeelt. ‘Heb jij dat gezien? Dat klopt ja. En wat zou er nu kunnen gebeuren?’.
  • Maak bij het voorlezen geluiden of bewegingen die passen bij de tekst en vraag de kinderen om dit na/mee te doen. Zo onthouden de kinderen het verhaal beter.
  • Lees niet te lang. Hoe ouder het kind, hoe langer je kan voorlezen. Het geeft niet als het kind afhaakt en weer wil spelen. Ga op een later moment weer even zitten en lees de rest van het boek voor.
  • Uit onderzoek van Stichting Lezen blijkt dat kinderen het meest profiteren van 20 minuten voorlezen per dag (www.lezen.nl). En hoe zit dit bij jou? Hoeveel tijd spendeer jij aan voorlezen?

 

P.S. Ken je BoekStart al?
Voorlezen is bij veel kinderopvangcentra’s een vaste gezamenlijke activiteit. Veel organisaties werken daarom met het programma BoekStart. De pedagogisch medewerker krijgt d.m.v. dit programma meer inzicht in hoe de leesontwikkeling bij 0 tot 4-jarigen verloopt. De pedagogisch medewerker krijgt via BoekStart handvatten om van het voorlezen een ontwikkelingsgerichte activiteit te maken.

Maar BoekStart is ook geschikt voor ouders. Als je baby ongeveer 3 maanden oud is, krijg je van de gemeente of het consultatiebureau een brief met een waardebon voor het Boekstartkoffertje, mits de Bibliotheek in jouw omgeving meedoet aan BoekStart. Wil je weten welke plekken aangesloten zijn op BoekStart? Bekijk dan de site: www.boekstart.nl/waar-is-boekstart.

 

Interessante links
Onderstaande links geven verschillende artikelen weer die aansluiten op deze blog.

*Deze links zijn als bron gebruikt voor deze blog.

 

Deel deze post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Gratis demo

Vraag via onderstaand formulier een gratis demo aan of per telefoon en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.